De Harmonie start kleurrijk orkest voor kinderen

In september starten we met Tutti Colore: een nieuwe vorm van muziekonderwijs voor kinderen uit de groepen 4 en 5 van de basisschool. Zij leren in vijftien lessen een instrument te bespelen én maken vanaf de eerste les muziek in een orkest. In het Tutti Colore-orkest wordt gespeeld op felgekleurde blaasinstrumenten. Er zijn blauwe en groene trombones, rode en gele klarinetten en blauwe en rode trompetten. De instrumenten zijn zeer geschikt voor een eerste kennismaking. Na de vijftien orkestlessen is er een mini-concert waarbij de jonge muzikanten hun kunsten laten horen aan het publiek.

Hiermee willen we inspelen op een groeiende behoefte van kinderen en ouders aan een korte kennismaking met muziek en het samen met andere kinderen spelen in een orkest.

Deelname aan het Tutti Colore orkest kost 75 euro. De kinderen krijgen de instrumenten in bruikleen mee naar huis, zodat zij ook daar kunnen oefenen en ze met vriendjes en vriendinnetjes kunnen uitproberen. Tijdens een open dag op aanstaande zaterdag 30 mei kunnen kinderen de instrumenten zien en proberen en zich ook aanmelden voor het nieuwe orkest.

Het aantrekken van nieuwe leden is voor De Harmonie van groot belang, meldt opleidingscoördinator Frans van den Berg. ,,We zien dat kinderen het maken van muziek erg leuk vinden en dat ze met veel plezier in onze orkesten meespelen. Met het Tutti Colore-orkest willen we hen de kans geven om te ervaren hoe het is om samen in een orkest met verschillende instrumenten te spelen.”

Hij benadrukt ook het belang van sociale contacten die kinderen opdoen bij De Harmonie. ,,Doordat we een vereniging zijn, is er bij ons meer dan muziek maken. Jeugdleden gaan regelmatig op kamp, er is een jaarlijkse feestavond en we doen vrijwilligerswerk. Bij De Harmonie maak je vrienden voor het leven.”

De Harmonie biedt naast het Tutti Colore-orkest ook muzieklessen aan voor jongere of oudere leden. Zo is er voor kinderen in de groepen 3 en 4 de Cursus Muzikale Verkenning. Kinderen vanaf groep 6 en hoger kunnen, net als volwassenen, muzieklessen volgen bij professionele docenten. Het volgen van muziekles kost 44 euro per maand, inclusief de maandelijkse contributie. Leden krijgen een instrument en concertkleding in bruikleen. Starten met muziekles kan op elk moment in het jaar.

Aanmelden voor Tutti Colore kan via info@deharmoniebarneveld.nl!