Onze Orkesten

Muziekgezelschap De Harmonie Barneveld is een veelzijdige en actieve vereniging die ruimte biedt aan verschillende orkesten.

Barnevelds Philharmonisch Orkest

Kwaliteitsmuziek met een programma dat volle zalen trekt

Het Barnevelds Philharmonisch Orkest (BPhO) is een harmonie orkest en bestaat uit ongeveer 50 leden. In het BPhO ligt de nadruk op het meewerken aan of het organiseren van concerten en producties die een breed publiek aanspreken. Het publiek ervaart deze concerten als een ontspannen avondje uit met goed uitgevoerde muziek.

Het orkest typeert zich door een balans waarin alle leden muzikaal worden uitgedaagd en speelplezier door te variëren in niveau en muziekstijl. Het orkest gaat zo veel als mogelijk uit van eigen (muzikale) kracht. Het uitgangspunt is hierbij altijd: “wat we doen, doen we goed”. Het is de ambitie om voor volle zalen te spelen, en daarom speelt het orkest beperkt op festivals of concoursen.

Sinds mei 2023 staat het orkest onder leiding van
dirigent Ruud Welle .

Ruud Welle is een oude bekende van het orkest en heeft in het verleden ook al lange tijd voor het Barnevelds Philharmonisch Orkest gestaan.

Ruud studeerde af aan het Conservatorium van Amsterdam en Enschede en heeft in de jaren daarna als professioneel trombonist veel ervaring opgedaan bij o.a. het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Metropole Orkest.

Daarnaast dirigeerde hij bij veel verschillende (semi- professionele) orkesten waaronder Excelsior Papendrecht.

Het Barnevelds Philharmonisch Orkest staat onder leiding van Ruud Welle en repeteert op maandagavond van 19:30 uur tot 22:00 uur.

Phil Good

Recreatief muziek maken in orkestverband

Phil Good  bestaat uit ruim 30 leden en sluit aan bij de behoefte van muzikanten om op een ontspannen manier in orkestverband muziek te maken. Het orkest is met name bestemd voor volwassenen vanaf 35 jaar. Er is zowel plaats voor muzikanten met weinig of geen ervaring in spelen in een orkest en muzikanten die niet meer in het Barnevelds Philharmonisch Orkest kunnen meespelen en nog wel met hun hobby bezig willen zijn. Hoewel de nadruk ligt op het spelen tijdens repetitie-avonden, geeft het orkest ook enkele concerten. Het geven van concerten is echter geen doel op zich.

Phil Good staat onder leiding van dirigent Marius van Harn en repeteert op woensdagavond van 20:00 uur tot 21:30 uur

De Jonge Phil

Voorbereiden op spelen in het Barnevelds Philharmonisch Orkest

Muzikanten in De Jonge Phil worden voorbereid op het spelen in het Barnevelds Philharmonisch Orkest. Dit orkest geeft een aantal concerten per jaar. Het speelniveau kan wisselen in dit orkest omdat leerlingen fris erbij komen of doorstromen naar het volgende orkest als zij hieraan toe zijn. Kortom een orkest wat steeds in beweging is en altijd kijkt naar kansen binnen de mogelijkheden.

De Jonge Phil staat onder leiding van dirigent Lennart Rijks en repeteert op dinsdagavond van 19:15 uur tot 20:15 uur

Helaas hebben wij door de aangescherpte maatregelen moeten besluiten om het kerstconcert van De Jonge Phil en de leerlingen van de Cursus Muzikale Verkenning te annuleren. Wij hopen u snel bij een volgend concert van onze jeugd te zien!

Leerlingenorkest

Voor het eerst samenspelen

Het leerlingenorkest is de eerste kennismaking met een orkest. Hierin leren de leden samen muziek te maken en zich muzikaal te ontwikkelen. Centraal staat het leren om met verschillende instrumenten, verschillende partijen en verschillende mensen om te gaan. De ervaring die de leerling opdoet in dit orkest is essentieel voor zijn of haar verdere muzikale carrière binnen de vereniging

De Barre Bloazers

Boerenkapel De Barre Bloazers bestaat uit ruim twintig muzikanten. De kapel heeft een uitgebreid repertoire. Naast bekende marsen en polonaises maakt ook dansmuziek en populaire muziek van Nederlandse en buitenlandse bodem deel uit van het repertoire. De boerenkapel speelt bij verschillende gelegenheden. Tijdens het jaarlijks terugkerende festijn van de Oud Veluwse Markten in Barneveld speelt de kapel zes donderdagen achter elkaar in het centrum van Barneveld. Daarnaast is het gezelschap ook een graag geziene gast bij bedrijfsopeningen, bruiloften, jubilea en serenades.

De Barre Bloazers bin al ruum 55 joar een belangriek onderdeel van De Harmonie uut Barreveld.

De boerenkapel speelt standaard in traditioneel Veluwse kleding. Als het beter bij de gelegenheid past, kan hier uiteraard van worden afgeweken. Voor meer informatie en boekingen kun je contact opnemen met Reinier den Uijl, via barrebloazers@deharmoniebarneveld.nl.

Overige ensembles

Big Band Barneveld

Big Band Barneveld is in het leven geroepen voor muzikanten van het Barnevelds Philharmonisch Orkest die graag meer lichte muziek willen spelen. Het repertoire bestaat dan ook uit swing-, jazz- en dansklassiekers. De big band wordt voor specifieke projecten samengesteld

Gelegenheidssamenstellingen

Regelmatig worden wij gevraagd door bedrijven en instellingen gelegenheidsensembles te vormen. En dat doen we erg graag. Zo hebben we met een aantal slagwerkers een openingsact verzorgd voor een ondernemersavond in Barneveld, is er een klassiek ensemble, een brassband en een bigband te formeren door leden van De Harmonie. Deze ensembles helpen De Harmonie met wat extra inkomsten, en zorgen bovendien dat de leden kunnen doen wat ze het liefste doen: samen muziek maken!