Twan Stekelenburg nieuwe dirigent De Jonge Phil

De Jonge Phil heeft vanaf half april een nieuwe dirigent. Twan Stekelenburg werd al vanaf de eerste repetitie met het orkest enthousiast ontvangen door de muzikanten. Stekelenburg (38) is naast dirigent bij verschillende orkesten ook saxofonist en componist. Zo speelt hij baritonsaxofoon in Konsole, VanDruyver en Fanfare Van Het Vuur. Deze ensembles hebben een zeer uiteenlopende muziekstijl, van elektronica tot wereldmuziek, van klassiek tot pop. Het oversmelten van muziekstijlen staat centraal.

Twan reageerde op de vacature voor dirigent van De Jonge Phil omdat hij dirigeren net zo leuk vindt als spelen. Het orkest ziet hij daarbij als zijn instrument en tijdens de repetities besteedt hij zo veel mogelijk aandacht aan het goed op elkaar inspelen van alle jonge muzikanten. Daarom speelt hij de muziek vaak uit zijn hoofd; zo kan hij het orkest de volle aandacht geven en een mooie prestatie neerzetten.

De nieuwe dirigent ziet De Jonge Phil als een zelfstandig orkest dat een eigen identiteit heeft, maar tegelijkertijd een doorstroom orkest is. Twan vindt het moeilijk om zijn ambitie met het orkest uit te spreken: “Laagdrempelig genoeg voor instromers van onderaf, maar ook interessant genoeg voor de wat gevorderden. Op het moment dat iedereen lekker in zijn vel zit en op z’n mooist muziek wil spelen, is mijn missie geslaagd en klinkt het orkest op z’n best.”

Twan heeft een vernieuwende visie op de concerten die De Jonge Phil verzorgt: Het lijkt me leuk om bij eigen concerten hier en daar verrassend uit de hoek te komen. Dat kan door een niet-alledaags stuk, een bijzondere solist, of misschien wel een andere overbrugging qua genre, cultuur of klankkleur. Op die manier blijft de muziek voor zowel de spelers als het publiek fris en energiek.”