Samen ontspannen muziek maken

Als het aan Eep van den Berkt, lid van het Barnevelds Philharmonisch Orkest, ligt heeft Barneveld er in september een nieuw orkest bij. „Niet voor beroepsmuzikanten, maar voor volwassenen die met plezier muziek maken. Dat kunnen oud-leden van De Harmonie zijn, maar ook nieuwe leden die graag (weer) meer willen doen met hun instrument, maar de stap naar het Barnevelds Philharmonisch Orkest te groot vinden.”

Door Annemarie van Vliet; Bron: Barneveldse Krant 29 juli 2015

Eep, die bastuba speelt, is al 59 jaar trouw lid van de Harmonie, maar merkte de laatste jaren dat hij het orkest wat ontgroeide. „Je wordt zelf ouder en het niveau van het orkest is door de jaren heen steeds hoger geworden. Ik groei niet zo hard meer mee en besloot voor mezelf dat mijn laatste concert in het nieuwe theater zou zijn. Echter, toen het theater er stond en het eerste concert daar plaatsvond, kon ik toch niet stoppen. Het orkest maakt zo’n belangrijk onderdeel uit van mijn leven; ik kon en kan het niet wegdenken.”

Toch besloot Eep enkele maanden geleden om te stoppen. „Voor mijn gevoel was de tijd rijp, muziek instuderen werd inspanning in plaats van ontspanning. Maar daar dacht Wicha Benus, onze voorzitter, anders over.” Wicha: „Ik vond het niet goed dat een ouder lid naar zijn mening niet meer mee kon komen. We zijn niet voor niets ‘De Harmonie’, we willen omzien naar elkaar. En het is jammer dat zo iemand als Eep besluit te stoppen. Daarom heb ik hem bezocht en gevraagd of er niet een mogelijkheid is om toch door te gaan met het spelen in een orkest. En zo kwamen we uit op het idee om een orkest te starten waarbij de lat iets minder hoog ligt en de nadruk ligt op ontspannen muziek maken.”

De voorzitter vervolgt: „We kwamen erachter dat er meer muzikanten met het dilemma lopen. Er zitten leden in het orkest die er zo over denken, maar ook binnen De Jonge Phil roept het bij sommigen herkenning op. En wat te denken van oud-leden die graag hun instrument weer in een orkestsamenstelling bespelen? Kortom, ik geloof vast dat er potentie is voor dit nieuwe orkest waarbij het ambitieniveau iets lager ligt. We hebben het idee daarom vervolgens binnen de ledenvergadering besproken en men stemde unaniem voor de oprichting van dit orkest.”

De verwachtingen van beide heren zijn hooggespannen. Eep: „Ik verwacht dat het van de grond komt en dat het een heel leuk orkest gaat worden; als we met 15 tot 20 personen kunnen starten hebben we een prima basis. Stiekem hoop ik natuurlijk ook dat ik mensen tegenkom waar ik vroeger mee samen gespeeld heb. Het nieuwe orkest is mijn redding en ik hoop dat ik nog lang muziek kan maken.”

Op dit moment vinden de gesprekken met een potentiele dirigent plaats zodat het orkest in het nieuwe seizoen van start kan gaan. Wicha: „We hebben overigens nog geen naam voor het orkest bedacht, dus ideeën zijn van harte welkom.”

Het op te richten orkest, dat evenals de andere twee orkesten naar buiten zal treden, repeteert vanaf het nieuwe seizoen iedere woensdagavond vanaf 19.30 uur in het Schaffelaartheater. Interesse of ideeën voor een naam? Stuur dan een e-mail naar info@deharmoniebarneveld.nl.